Asociácia NPDM združuje organizácie, ktoré zastrešujú terénne sociálne programy alebo nízkoprahové klubové aktivity pre deti a mládež. Patria sem všetky organizácie, ktoré zdieľajú spoločné záujmy a ciele. Tým vytvárať čo najlepšie podmienky pre nízkoprahové programy na Slovensku.
Asociácia
Nízkoprahové programy pre deti a mládež (NPDM) predstavujú komplex stacionárne alebo terénne poskytovaných služieb, ktoré sú pre klienta ľahko dostupné a nekladú na neho vysoké nároky. Cieľom týchto programov je vytvárať podmienky na nadviazanie kontaktu a konkrétnu prácu ako s jednotlivcami tak aj s celými sociálnymi skupinami, ktorí sa vyhýbajú alebo aktívne nevyhľadávajú štandardnú inštitucionálnu pomoc.
aktívnych členov
pasívnych členov
poskytované služby
Nízkoprahový klub
Nizkoprahový klub je práca s klientom v konkrétne vymedzenom priestore zariadenia, ktoré sa nachádza v lokalite, kde cieľová skupina žije, resp. trávy voľný čas. Svojím charakterom a umiestnením je blízke prirodzenému prostrediu klienta. Nízkoprahovosť je záležitosťou skutočnej a reálnej dostupnosti.
Pri tomto type služby je nevyhnutná úvodná aktivita klientov – vyhľadanie priestoru klubu. Zariadenie ponúka klientom poradenstvo, rôzne zmysluplné aktivity, vytvára bezpečný priestor a tým je akýmsi azylom. Chráni klienta pred negatívnymi vplyvmi ulice a zároveň chráni ulicu pred klientom. Tento typ práce môže byť úzko prepojený s terénnou sociálnou prácou a tým poskytovať jednej cieľovej skupine rôznorodú ponuku služieb.
Terénna sociálna práca
Terénna sociálna práca je práca s klientom v podmienkach mimo inštitúcie (zariadenie, klub). Usiluje sa dostať k cieľovým skupinám, preniknúť na miesta, kde sa prevažne zdržujú alebo žijú, a to čo najbližšie k ich prirodzenému prostrediu.
V tejto súvislosti môžeme hovoriť o vyhľadávajúcej, sprevádzajúcej a mobilnej sociálnej práci. Jej princíp spočíva predovšetkým v aktívnom zapojení terénneho pracovníka, ktorá vychádza z „bezpečia inštitúcie“ za jednotlivcom alebo skupinou do jej prirodzeného prostredia. Môže sa vykonávať napríklad na ulici, ihriskách, v parkoch, krčmách a podobne.
Princípy NPDM
Pracovníci by mali byť v prvom rade „maximálnedostupní“ tým, že klientov neodsudzujú, prijímajú ich, a nemajú príliš veľké očakávania, ktoré klienti objektívne nedokážu plniť, sprostredkovávajú ponuku služieb zariadenia, a zároveň napĺňajú najčastejšiu potrebu klientov – potrebu spolubytia.
Klienti môžu prichádzať a odchádzať v rámci otváracej doby zariadenia podľa svojho uváženia. Výnimkou môžu byť pravidlá niektorých zariadení, ktoré kvôli nedostatočnej priestorovej kapacite povoľujú len jeden vstup v rámci jednej otváracej doby.
Zariadenie by vo svojich priestoroch malo vytvárať podmienky bezpečia a ochrany klientov, personálu aj zariadenia. Zámerom nízkoprahového zariadeniaje ponúknuť pokojné a bezpečné miesto ako prostriedok na vytvorenie kontaktu s klientom. Garanciou ochrany a bezpečia by mali byť aj funkčné pravidláa interné smernice, upravujúce postup pracovníkov v krízových situá-ciách, a napokon odborne vyškolený personál.
Klient, ktorý navštevuje nízkoprahové zariadenie nie je nútený na žiadnu činnosť alebo aktívnu účasť v programe. Je iba pozývaný. Ak sa z nejakých dôvodov odmieta zúčastniť organizovanej aktivity, môže využiť inú ponuku alebo dostupný materiál či vybavenie, alebo sa môže rozprávať s ostatnými klientmi, či pracovníkmi zariadenia. V konečnom dôsledku však môže byť pasívny, a nemusí sa ničoho zúčastňovať, ani využívať vybavenie.
Pravidelná dochádzka do zariadenia nie je podmienkou využívania služieb zariadenia. Podobne ani členstvo, či iná forma registrácie.
Nevyhnutným predpokladom toho, aby sa problémovým situáciám predchádzalo,alebo keď k nim dôjde, aby sa riešili, je funkčný systém pravidiel a sankcií, s ktorým sú klienti aj personál dobre oboznámení.
Vstup do zariadenia a využívanie štandardnej ponuky zariadenia nie je podmienené finančnou spoluúčasťou klienta. Mnohé nízkoprahové zariadenia majúvypracovaný jednoduchý systém, ako umožniť klientovi využiť ponuku či program, aj keď nemá finančné prostriedky, alebo ich nechce použiť.
Pri využívaní štandardných služieb sa nevedie evidencia, ktorá obsahuje osobné údaje užívateľa služieb. Aby klient mohol navštevovať nízkoprahové zariadenie a zúčastňovať sa štandardného programu, nemusí o sebe poskytnúť žiadne formálne informácie. Ak však ide o nadštandardnú ponuku, ako je napr. tábor (alebo iná akcia realizovaná mimo mesta, ktorá má prevažne pobytový charakter), akcia vyžadujúca poistenie účastníkov alebo ich evidenciu, je registrácia základných dát nevyhnutná.
Participácia klientov je významným prvkom v nízkoprahovosti. Pomáha aktivizovať klientov na aktívne využívanie voľného času a učiť klientov prevziať zodpovednosť za svoje konanie a správanie. Klienti by mali mať možnosť podieľať sa spolu s pracovníkmi na vytváraní programu, úprave interiéru a vybavení klubu, ak je to v technických, finančných, priestorových a časových možnostiach zariadenia a jeho pracovníkov, a v súlade s právnymi normami, internými smernicami a pravidlami klubu.